Balance Line Anasayfa

BAHAR YORGUNLUĞU KABUSUNUZ OLMASIN!


25.04.2017

BAHAR YORGUNLUĞU KABUSUNUZ OLMASIN!

Bahar aylarında genelde sıkça karşılaşılan bir durum olan “bahar yorgunluğu” birçok kişide halsizlik, yorgunluk, kaygı, asabiyet, dikkatsizlik ve uyku düzensizliklerine neden oluyor.

Bu şikayetler bahar yorgunluğu belirtileri olsa da, başka fiziksel ya da ruhsal problemlerin de işareti olabiliyor. Bahar yorgunluğu 2 haftadan fazla sürüyorsa bu durumun nedeni  bahar yorgunluğuna bağlı depresyon olabilir ve tedavi edilmediği takdirde tekrarlama olasılığı yüksektir.

 

Araştırmalara göre Bahar yorgunluğu’ olarak nitelendirilen bu durumun havaların ısınmasıyla birlikte artan elektrik yükü ve vücut metabolizmasında gerçekleşen değişimlerden kaynaklandığı düşünülüyor. Büyük şehirlerin yoğun temposu, hava kirliliği, sanayi kirliliği, trafik sorunları, küresel ısınmanın yol açtığı mevsim kaymaları, bahara geçiş döneminde sürekli değişen hava koşulları, ısı ve nem dengelerinin değişmeleri, aydınlık ve karanlıkta geçen saatlerdeki farklılıklar gibi pek çok neden, bahar şikayetlerinin artmasına neden oluyor.”

 

Metabolizma, değişen havaya uyum sağlamakta zorlanır

Bahar yorgunluğu; kış aylarında yavaşlamış olan metabolizmanın baharın gelmesiyle birlikte bu değişime ayak uyduramamasından kaynaklanır. Isınan havalar duygusal iniş çıkışlara, uykusuzluğa, iştahsızlığa, eklem ağrılarına ve yorgunluğa neden olur. Ayrıca düzensiz beslenme, yeterli vitamin almama, uyku düzensizliği, kansızlık, depresif duygu durumları, adaptasyon ve dikkat süresinin kısalması bahar yorgunluğunun süresini uzatır.

 

Kişinin ruhsal yapısı farklı bedensel tepkilere zemin hazırlar

Bazı kişiler kendilerini güneşli günlerde daha enerjik, pozitif ve canlı hisseder. Hatta bu kişilerin enerjileri fazla olduğu için iş yerinde konsantre olamaz, işe dikkatlerini veremez ve enerjilerini de dengeleyemezler. Bundan anlaşılıyor ki kişilerin ruhsal yapıları, onların yaşadıkları durumlara karşı farklı bedensel tepkiler göstermelerine zemin hazırlar. Ortalama 2 hafta süren bu etkiler hastalık olarak kabul edilmese de; bazı kişilerin aile hayatını, sosyal ilişkilerini ve iş performansını olumsuz derecede etkiler. Yorgunlukla baş edebilmek için öncelikle enerjinin doğru kullanılmasının öğrenilmesi gerekir. Çalışırken vücut mekanikleri doğru kullanılırsa kas ağrıları engellenir. Çalışma ortamının iyi havalandığından da emin olunmalıdır. Çok sıcak veya çok soğuk ortamlar vücutta ekstra bir stres yaratır. 

Büyük şehirlerde yaşayanlar, stresli ortamlarda çalışanlar, yoğun bir iş temposu olanlar bu durumdan daha fazla etkilenir. 

 

En çok başımız ağrıyor
İlkbaharda en sık görülen ağrı tipleri arasında baş ağrıları bulunuyor. Baş ağrıları içinde en çok rastlanılanların ise migren ve küme tipi ağrılar olduğu belirtiliyor. Migren hastalarının nöbetlerinin, özellikle mevsim geçişlerinde sıklaşması dikkat çekiyor. Halk arasında kulunç olarak bilinen, sırt ve bel bölgesinde yoğunlaşan ağrılar da kişide büyük rahatsızlık yaratıyor. Bahar aylarında kürek kemiğinde, boyun ve bel bölgesinde bıçak saplanmasına benzer şekilde ortaya çıkan ağrılar ise sık karşılaşılan ağrı türleri arasında yer alıyor.

 

Ağrıları azaltacak öneriler
Ağrılı bölgelere buz uygulayın.
Kronik ağrı hastalığınız varsa ilaçlarınızı düzenli alın.
Migren ve diğer baş ağrısı krizlerinin tetikleyicilerini kendiniz saptayın ve yiyecek, içecek, rüzgâr gibi risk faktörlerinden kaçının.
Kullandığınız ağrı kesicilerin dozlarını ve alış sürelerini doktorunuza danışmadan değiştirmeyin.

Bahar yorgunluğuna karşı spor yapın

Herkesin kendine yakın bulduğu ve yapmaktan keyif alacağı bir spor alanı vardır. Önemli olan bunun ne olduğunu bulmaktır. Düzenli olarak yapılacak egzersizler ve spor aktiviteleri daha dinç olmamızı ve kilo kontrolünü sağlayacaktır. Düzenli spor yapanlarda bahar yorgunluğunun etkileri oldukça azdır. Fiziksel aktiviteye vakit ayıramayanların en azından yürüyerek gidebileceği yerlere arabasız gitmeleri, gidecekleri yere bir durak önce inerek yürümeleri ve asansör yerine merdivenleri tercih etmeleri gibi küçük aktiviteler de etkili olabiliyor. Vücut susuz bırakılmamalı ve uyku düzenine dikkat edilmelidir. Uyuma ve uyanma saatleri düzensiz kişilerde bahar yorgunluğu daha belirgin olur. Başlangıçta zor gelse de birkaç sabah erken uyanarak, uyku düzene sokulmaya çalışılmalıdır. Hafta sonu için planlar yapılarak motivasyon yükseltilebilir.

 

Bahar yorgunluğunu için vitamin dünyasından destek alın

Bahar yorgunluğunu gidermek için dengeli ve sağlıklı besinler tüketilmelidir. Paketli hazır gıdalar yerine taze sebze ve meyve tüketimine özen gösterilmelidir. Sadece bahar aylarında değil, kış aylarında da eksik olan vitaminlerin düzenli olarak alınması, bahar yorgunluğunu fazla hissetmeden o dönemin geçirilmesine yardımcı olur. 


Önceki Makale
SAĞLIKLI YAŞAMANIN 7 ALTIN KURALI

Yorumlar

Yorum yapabilmek için lütfen üye girişi yapınız yada üye olunuz.